Informe del Consell Escolar de Catalunya sobre l’ús dels dispositius mòbils als centres educatius

El Consell Escolar de Catalunya (CEC) ha lliurat l’informe Els dispositius mòbils als centres educatius al conseller d’Educació, Josep Bargalló, després d’aprovar-lo en el Ple del 10 de setembre. Aquest informe dona resposta a l’encàrrec que va fer el titular d’Educació al CEC sobre l’ús educatiu de les tecnologies mòbils en els centres educatius el mes d’octubre de 2018.

El CEC, com a organisme superior de consulta i participació en matèria educativa de l’ensenyament no universitari de la Generalitat, després de debatre aquesta qüestió en la Subcomissió de Cultura Digital, destaca l’oportunitat pedagògica que els dispositius mòbils ofereixen per l’aprenentatge de l’alumnat a Catalunya i també la importància de la tasca que nombrosos docents i centres ja duen a terme amb èxit.

És per això, que el CEC conclou en aquest informe que la introducció dels dispositius mòbils pot incidir en la millora de l’ensenyament i dels aprenentatges de les diverses àrees curriculars. En primer lloc, perquè poden augmentar la motivació del grup de l’alumnat i, de l’altra, perquè permeten introduir noves metodologies que enriqueixen els processos d’ensenyament i aprenentatge. A més, diu que l’ús de les tecnologies digitals fomenta el treball cooperatiu i col·laboratiu i, per tant, suposa la incorporació d’una experiència imprescindible per a la futura inserció laboral de l’alumnat.

El document també recull, entre d’altres, aquestes recomanacions:

– Pel que fa a protecció de dades, afirma que és necessari que hi hagi un docent en cada centre escolar que actuï de referent de protecció de dades.
– És necessari el foment del pensament crític per ajudar l’alumnat a entendre el sentit del món i les noves formes que ha adoptat la comunicació.
– En relació al paper de la família, afirma que és determinant. Per això, recomana la creació d’espais de diàleg, establint un clima de confiança per poder consensuar unes regles clares i unes normes d’ús.
– En ciberassetjament, destaca que cal donar a conèixer l’existència de les eines disponibles per lluitar-hi en contra, i també que és important incrementar la conscienciació del conjunt de la comunitat educativa per mitjà de campanyes informatives i de sensibilització.

El Consell Escolar, amb l’elaboració d’aquestes recomanacions, té com a propòsit que suposin un anàlisi en profunditat dels elements substancials que configuren la cultura digital i les seves implicacions en el sistema educatiu.

Encàrrec del conseller

Concretament, el conseller Josep Bargalló va sol·licitar la elaboració d’un informe sobre les bones pràctiques dels centres en l’ús del mòbil a l’aula per poder disposar d’un marc que ressituï en el context actual l’ús educatiu que es fa de les tecnologies mòbils en els centres educatius de Catalunya. En aquest sentit, un dels objectius del Departament d’Educació per als propers anys és impulsar la recerca i la cultura digital com peces clau i vertebradores de la transformació educativa.

Aquest informe actualitza el primer document en aquest àmbit, Les tecnologies mòbils als centres educatius, que va aprovar el Ple del Consell Escolar de Catalunya el 4 de març de 2015. En aquest informe s’hi van tractar les següents qüestions: les tecnologies digitals a l’educació, la competència digital, els dispositius mòbils i l’aprenentatge. També es van facilitar orientacions per a polítiques de centre.

DOCUMENT: Els dispositius mòbils als centres educatius

Publicado en Gestió de centres, Informes, Pàgina inici
Documents per a l’organització i gestió de centres (2019-20)
Informe 2018 sobre els estado del sistema educativo (CEE)
PISA 2015
Portal de centres
Estadístiques d’ensenyament
Archivos